Innføringen av nye aldersgrenser vil medføre at en rekke virksomheter må endre sin praksis. Vi anbefaler derfor at arbeidsgivere allerede nå starter prosessen med å tilpasse seg det nye regelverket.

Aldersgrenser i arbeidsmiljøloven

Etter arbeidsmiljøloven § 15-13a har arbeidsgiver i dag rett til å ensidig avslutte arbeidsforholdet uten nærmere begrunnelse når arbeidstaker fyller 72 år. Likevel har arbeidsmiljøloven åpnet for at arbeidsgivere kan fastsette en lavere, bedriftsintern aldersgrense, men ikke under 70 år, dersom følgende vilkår er oppfylt:

  • Aldersgrensen gjøres kjent for arbeidstakerne
  • Aldersgrensen praktiseres konsekvent av arbeidsgiver
  • Arbeidstaker har rett til en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning

Nærmere om endringen

Fra årsskiftet fjernes adgangen til å fastsette en lavere, bedriftsintern aldersgrense enn 72 år. Etter lovendringen vil det kun være aldersgrensen på 72 år som kan begrunne en avslutning av arbeidsforholdet. Arbeidsgiver vil likevel ha adgang til å fastsette en aldersgrense under 72 år i de tilfeller det er nødvendig av hensyn til den enkelte arbeidstakers helse og/eller sikkerhet.

For bedriftsinterne aldersgrenser som er fastsatt i tariffavtaler inngått før lovendringen trer i kraft den 1. januar 2026, gjelder et unntak. Opphevelsen utsettes i slike tilfeller til den aktuelle tariffavtalen utløper, maksimalt i tre år.

I tillegg vil endringen få betydning for den alminnelige aldersgrensen for statsansatte.

Vår anbefaling til arbeidsgivere:

  • Sett deg inn i gjeldende regelverk og kommende endringer i dette.
  • Involver og oppdater virksomhetens tillitsvalgte og verneombud.
  • Informer de ansatte om ny aldersgrense.
  • Vurder om det er behov for å oppdatere arbeidsavtaler, rutiner og virksomhetens øvrige interne retningslinjer.
  • Undersøk virksomhetens forsikringsordninger med hensyn til ny aldersgrense.